respons..

Igår fick jag sova lite längre, klockan ringde 10 och kändes tungt och vakna. Vi tog fram kläderna, så att skulle se fin ut. Så det fick bli fin byxor och en skjorta till, fint blev det och sminka sig lite finare. Var himla nervös, men sen när vi kom till solklippan så försvann det. Det kom inte så himla mycket folk, vilket är synd men det gick jätte bra. Pratade om tillgängligheten i happis och pratade om lagen. Fick en massa frågor, vilket är alltid kul och folk undrade hur lagen ser ut till exempel i Torneå eller Finland över huvudtaget. Lagen om tillgänglighet i Finland är mycket sämre än flera andra länder och det är synd. Tänk till och med vissa delar av Afrika har lagen om tillgänglighet som det är i USA och många andra länder, men sen finns inte den lagen här.

Sen efter att jag hade pratat färdigt, så kom kommunen från LSS och pratade om dom. Ni skulle ha sett min ansikts uttryck när jag märkte det och en av personerna som var och lyssna sa att ”nu har du möjlighet att grilla henne” 🙂 Jag log och sa ”ooojaa” 😛 Kände verkligen att yes.. ska verkligen säga exakt vad jag tycker och tänker, när jag har möjlighet till det och då får även andra höra det. Struntar totalt vad hon tänkte.. fast hennes ansikte sa nog mer än tusen ord 😀 Jag kände bara nu ska jag berätta hur dom fungerar.

Hon började ju som att dom skulle vara bäst och att dom gör allt för folk som behöver hjälp. Gissa om jag håller käften..oonej.. 🙂 Hon sa att bara vi får läkarintyg så är det inga problem att få timmar. Då sa jag att jasså.. gör ni det? Läser ni läkarintyget? Ni säger alltid att ni vill ha läkarintyg och när ni väl får det.. får man verkligen timmar då? Nej, det får man inte att ni gör egna beslut och struntar i vad det står i läkarintyget. Det är så ni fungerar, ni har inte läkar utbildning och då är det fel att ni gör egna beslut hur ni vill. Och det känns som om ni skulle ta dom pengarna från eran egen ficka.. det är så det känns. Oj..det var så så mycket hon sa och mycket jag sa så har ju redan glömt en del. Sa också att hur försäkringskassan fungerar när dom räknar hur mycket personlig assistans timmar du får. Då räknar dom hur många gånger du duschar och hur länge det tar, hur ofta går du på toaletten och hur länge det tar, hur ofta bäddar du sängen, hur ofta städar du osv osv. Och allt ska man kunna säga hur länge det tar i alla sysslor du gör, så du måste öppna dit liv exakt och allt. Om vi säger ett exempel att någon behöver egentligen 26 timmar per dag och det är 24 timmar per dygn, men då behöver personen två assistenter. Men då räknar försäkringskassan själv hur mycket dom ger assistent timmar per dag och då kan det tex. vara 8 timmar. Om en person behöver 26 timmar, men får 8 timmar är det då att personen i fråga lever ett så normalt liv som möjligt och har goda levnadsvillkor???? Nej, det har man inte!! Och om personen då söker tillfällig utökning från kommunen, så tänker ni precis likadant som försäkringskassan. Det är bra om ni ger ett par timmar extra. Du kan inte komma och säga att den personen har då god levnadsvillkor och lever ett så bra liv som möjligt.

Den personen kan då inte göra allt som behövs och behöver hjälp till. Det innebär att då måste den personen i stort sett leva inne mellan fyra väggar och då blir oavsett sjukdom sämre och börjar må psykiskt dåligt. Det är inte så folk ska leva. Vi ska kunna göra det vi vill och leva ett så normalt liv som möjligt. Tog fram ett exempel på mig.. sa hur mycket timmar jag har från försäkringskassan och om jag har varit med i en olycka eller en operation och sökt tillfällig utökning i god tid före och gett läkarintyg och kanske flera läkarintyg. Om läkarintyget säger att behöver 24 timmar och två assistenter dygnet runt, så ger ni ändå avslag. Då säger hon att ingen behöver 24 timmar och två assistenter hela tiden och då kan den andra vara jour. Sa att inte, har du varit i den situationen? Om en person som jag tex. har varit med om oavsett en olycka eller en operation, då kanske man inte sover knappt något för man har så ont och kan inte göra något och behöver hjälp i stort sett hela tiden. Om den andra är i jour så får den personen 22 kr per timme som lön och vem vill göra det?

Jag var verkligen inte tyst, sa som det är och hur jag upplever dom och det fanns en kvinna som satt där i rullstol som höll med hela tiden det jag sa.. som om jag skulle ha läst hennes tankar och sagt det hon ville säga. Folket som var där satt och lyssnade hela tiden och flera tittade på mig och log och nickade. Sen var det så mycket annat hon sa och jag sa en hel del som sagt. Orkar inte ta med allt, för då skulle det vara ex antal timmars samtal 🙂 Men hon kunde som inte säga emot mig eller hon började inte ens med det. Gissa om jag var så så så otroligt nöjd efteråt 😀 Kändes hur bra som helst 🙂

Idag har det varit en lugn dag och skön dag 🙂 Har haft gäster.. min barndoms kompis var här idag med lillen, hon är ju så himla sööt! 🙂 Direkt hon såg mig, så tog hon armarna upp att ta mig i famnen 🙂 Så hon fick komma och sitta i famnen, så härligt med småttingar 🙂 Det var verkligen kul att dom var förbi och hälsa på innan dom åker hem igen mot Stockholm. Sen har vi fotat på grejerna jag ska sälja 🙂 Och sen läste jag happis bladet idag och då fick jag kritik från asplövens sportbaren.. Lena för att jag tyckte inte att dom är tillgängliga. Vilket jag håller fast. Som jag sagt innan, så är jag skit glad att dom öppnat en sportbar och hoppas det går bra för dom. Men sist jag var där så var det inte handikappvänligt, tyckte inte jag. Det var några enstaka bord och massor med folk. Borden var för nära, så man kom knappt igenom med rullstolen och som sagt så båsen eller vad den ska kallas har trappsteg upp likadant som det är på ett annat ställe där. Om man vill gå runt så går det precis och precis att komma runt med rullstol. Dans golven är inte stort och ännu mindre när det är mycket folk. Handikapp toan kan jag inte säga något om, för den har jag inte testat och kan inte heller säga hur dom har på dagarna för har inte varit där då. Men det är inte tillgängligt.

Men det är skit kul att man får respons i alla fall 😀 Då vet man att dom har läst artikeln om tillgängligheten i alla fall 😀 Dom som alla andra ska tänka sig hur dom bygger när dom väl håller på, så att det är tillgängligt överallt för alla. Det gäller även kommunerna, som tex. Haparanda kommun. När man väl bygger här och där, så tänk på tillgängligheten också istället för att sen behöva göra om det igen. Och det gäller alla kommuner. Men var glad av att fick respons på artikeln i alla fall *nöjd som fan* 😀

Sen har det nog inte hänt så mycket mer idag, varit rätt så trött. Har som lite sömn att ta igen. Får se vad som händer imorgon om det blir utgång eller inte. Fast är inte så himla sugen än så länge. Det är ju inte mycket man missar, fast det inte skulle bli utgång. Inte många veckor kvar att får besök och då blir det en hel del festande och ha super kul 😀 Ser fram emot det, sen börjar det bli dags att börja packa ner saker också 😀

Men nu ska jag ta och försöka sova. Natti natti på er!

~ av micorazoon på 28 november 2009.

Kommentera

 
