colours….

I onsdags direkt efter att vi hade varit och köpt en tv, så åkte jag och Johannes till akuten med höften. Alltså snacka vad länge det tog! :/ Vi kom dit och tog kö lapp och numret jag hade var 914 och det var 912 när vi kom dit. Det var en person som satt i väntrummet och det tog 2 timmar innan jag fick komma in! Kändes som en evighet. Och visst det är större sjukhus och mycket folk säkert som kommer dit.

Men när vi satt och väntade så satt jag där och kollade runt. Då var det sköterskor som stod typ vid diskarna och bara stod.. mellan åt var det typ kanske 6 personer eller kanske mer som stod där samtidigt och pratade. Dom såg ju inte ut att ha stressigt. Visst vad vet jag, dom kanske hade fullt upp och hur många som väntade på läkare eller något.. vet inte. Men det kändes ju lite som att man satt där i väntrummet och vänta och vänta.. sen ser man massa sköterskor som inte gör något.

Men med tanke på hur mycket folk och hur stort sjukhus det är så tog det lika länge som det gjorde uppe i happis tex och då kanske var det ingen annan före..  typ 😉 Men i alla fall, sen när det var min tur så kom man som in i ett rum och där var det tre sköterskor 🙂 En som satt bakom datorn, en satt och pratade med mig och den tredje stod bara och pratade osv. Men kan ju säga att dom var hur härliga som helst! 😀 Alltså dom var verkligen skit trevliga, dom skämtade och hade sig 🙂 Gillade dom grymt! 😀

Då så undrade dom ju varför jag hade kommit dit och förklarade till dom att har ledgångsreumatism och har bl.a. höftproteser och att vänstra höften har hoppat hälften ur led. Förklarade att det var inte första gången det har hänt och förklarade att får den alltid själv tillbaka, men smärtan är rejäl och kan inte alls stå eller belasta alls det benet. Och att det kan vara så i ett tag, att det är verkligen varierande från gång till gång. Berättade då att det är ju mer runt höften jag får ont.. alltså muskler och allt runt om kring höften. Berättade att har då fått en cortison spruta i höft muskeln, vilket har hjälpt efter några dagar. Berättade också hur mycket cortison jag har fått då.

Så efter att hade pratat och förklarat det.. vilket inte tog så länge. Så flyttade dom mig till ett annat rum, var jag då fick vänta på läkaren. Dom flyttade mig som till ortoped akuten.. eller som till en ortoped läkare egentligen. Så sen väntade vi där i en timme! *suck* Och sen kommer det in en läkare, som inte var en ortoped utan en allmän läkare typ. Förklarade situationen till honom.. samma sak som jag hade berättat till sköterskan. Han sa då att dom brukar inte ge så mycket sprutor på akuten och väldigt sällan att dom ger en spruta i höften. Men om du har fått det innan och det har hjälpt, så då gör vi så. Att hoppas jag bara lyckas hitta exakt rätt ställe, att det kan vara svårt. Sen tyckte han att oj..vad mycket cortison jag har brukat få. Sa till honom.. jasså, tycker du?? 🙂 Det är den mängden jag har alltid fått, för annars hjälper det inte.

Så han sprutade cortisonet i höften och det tog ju inte så länge. Sen så sa han att välkommen till Linköping 🙂 Och hoppades att sprutan kommer att hjälpa. Så det tog tre timmar på akuten.. *suck* :/ Men det gick ju bra ändå och fick ju hjälp med det jag behövde. Så nu har jag testat akuten i Linköping 😉 Sen var det bara hem och lägga sig, hade ont och var helt slut.

Igår på torsdag var det så så himla jobbigt att stiga upp, var så trött. Och sen så var det dags att intervjua igen 🙂 Riktigt trevliga var dom 🙂 Intervjuade allt som allt i 5 timmar i sträck! 🙂 Men snacka vad trött jag var efter det. Intervjuerna tar mig på krafterna, så himla mycket. Men samtidigt som det är jobbigt, så är det ändå väldigt kul och spännande. Just att träffar så mycket folk, prata och få en uppfattning hur dom är. Intervjuerna fortsätter nästa vecka.

Idag har jag inte intervjuat någon alls, för kände att måste ha någon dag ledig så hinner tänka också och dra in allt. Så idag har vi öppnat och tagit fram tv:n och fixat med det en hel del. Sen så har vi fått ringa com hem också, för det ingår ju en hel del kanaler i hyran. Men dom syntes inte alls, den förra hyresgästen hade som låst dom så fick ringa om det och då har dom låst upp och ena med det andra 🙂 Tur att har min kära lillebror här, som förstår allt det där tekniska 🙂

Nackdel var bara att det är kablar lite här och där, risk att man snubblar i dom och jag i alla fall. Så farligt och sen nu när jag sitter i rullstol, så får man ju akta att det inte fastnar. Farligaste var kabeln från routern till tv:n. Men sen åkte vi till färg affären… äntligen! 😀 Så nu har jag en tjock bunt med 2000 färger 😀 Så nu under helgen ska jag fundera och se vilka färger jag ska välja och att hittar den rätta som jag söker 😛 Men sen vet jag inte helt vad jag vill ha för färger i den andra rummet. Ska försöka bestämma mig tills måndag eller tisdag i alla fall, så skulle vi kunna börja måla ena rummet 🙂 Kul ska det bli i alla fall 🙂

Sen så åkte vi till Ikano huset.. farligt farligt.. 😛 Sååå många affärer och farliga såna.. gina trico var vi en sväng och köpte några plagg, som jag var ute efter 🙂 Sen så blev det expert och köpte vägg fästet till tv:n, den nya lilla runda som har kommit. Och sen wifi adapter till tv:n, så får man bort kabeln från routern till tv:n i alla fall. Så jag inte gör illa mig.. vill som inte ramla och få brutet ben eller något.

Sen var vi och hämta C från city och åkte till donken och käkade.. gott 😛 Efter det åkte vi hem och fixa med tv:n 🙂 Så datorn är kopplad till tv, så kan som kolla på filmer, lyssna på musik osv.. det som finns i datorn tex. Och det går och titta på en film i tv:n som jag har tex i datorn och sen kan jag ändå hålla på med det jag vill med datorn eller om jag vill kolla på någon annan film, så fungerade det med 🙂 Sen kan man ju gå in fast på youtube via tv och sen fanns det färdigt typ olika musik typer som man kunde lyssna på och se musik video. Så kan fast välja 80-tals och då spelar den musik från 80 talet osv osv 🙂 Sen fans det tex. i tv:n någon spel, mat recepter.. ja, det var som en hel del 🙂 Måste bara lära och använda den 😉

Höften är på väg åt rätt håll, så vi får hålla tummarna att det fortsätter att gå åt rätt håll. Så skulle kunna börja gå snart igen! Blir så himla rastlös och sitta i rullstol.. för kan ju som inte röra mig alls själv, det är som nackdelen :S Märker när man masserar benen att vänstra har jag skit ont i musklerna just för det som har hänt. Och högra benets muskler har jag ont och benet tycker som inte om att måste hoppa och sätta allt tyngd på den. Så hålla tummarna att benet orkar, så det inte blir något på den.

Har pratat med mamma via skype en stund 🙂 Hon visade upp lite tapeter.. hon har tänkt och göra om något rum hos dom. Det var riktigt fina tapeter 🙂 Sen så var det trevligt och se mamma, pappa och Samuel 🙂

Borde ta lite foton och lägga hit på bloggen. Tänkt göra det flera gånger, men har aldrig blivit av.

Men nu ska jag ta och kanske läsa en liten stund och sen försöka sova. Natti natti

~ av micorazoon på 23 januari 2010.

Kommentera

 
