Dom vanligaste symtom..

Nu tänkte jag fortsätta lite med att berätta dom vanligaste symptomen för ledgångsreumatism. Det börjar med värmeökning och svullna leder, man har ömt och är stel i lederna. Nu är det inte så för alla, det är väldigt olikt från person till person och beroende vad för typ av reumatism du har. Det finns väldigt många olika reumatiska sjukdomar, men det jag berättar om är det som jag har.

Kommer att berätta lite information om lite olika delar, innan jag börjar berätta om mig.

Om läkaren misstänker att du har reumatism ska dom skicka remiss till en reumatolog. Vet att tyvärr så har inte bl.a. vårdcentralens läkare skickat remiss, vilket är fel! Innan jag fortsätter så säger jag att stå på er! Patientlagen ang. som jag berättade lite kort om igår är att DU som patient i Sverige har rätten att välja var i Sverige du vill bli behandlad.

När man går till en läkare med dina besvär och att man kanske misstänker att det är reumatism. Man tar blodprover bl.a. senka och blodvärde för att se hur aktiv inflammationen är i kroppen. Finns även ett särskild blodprov som tas för att se om du har en viss antikropp som heter RF (reumatoid faktor) i blodet. Det är antikroppar som särskilt förekommer när man har ledgångsreumatism och kan hjälpa läkaren att ställa diagnos.

Men det kan hända att man inte ser något på blodproverna heller, det gäller att man får ”fast” den och ibland finns den i proverna. Men känner många som har fått springa ut och in på sjukhus var dom kanske misstänker reumatism, men blodproverna visar ingenting.

Det finns olika typer eller former av JIA som är beroende efter antalet leder som drabbas. De vanligaste av JIA är: fåledssjukdom och det ”fina” namnet på det är oligoartikulär JIA, den andra är mångledssjukdom och det ”fina” namnet är polyartikulär JIA. Jag har polyartikulär JIA 🙂

~ av micorazoon på 15 december 2010.

Kommentera

 
