Vad är ledgångsreumatism??

Skrev igår och berättade om mina planer för bloggen och ett av dom var att kommer berätta om mig och om min ledgångsreumatism. Hoppas att ni kommer att tycka om min blogg och kommer tycka att det är intressant. Jag delar gärna mig den kunskapen som jag har.

Många undrar säkert att vad är ledgångsreumatism?? Det fackliga namnet på ledgångsreumatism är JIA, det är förkortning av juvenil idiopatisk artrit. Vad orden betyder: juvenil – att det handlar om barn (oftast kallas det JIA om man fått det innan 16 års åldern), idiopatisk – att man fortfarande idag inte vet orsaken till sjukdomen och artit – är ledinflammation.

Jag fick diagnosen JIA när jag var ett år och är idag 32 år, så det enda jag vet är hur det är att leva med det. Det är ca 200 – 250 barn varje år som insjuknar i JIA och det är vanligare bland kvinnor än män, det är dubbelt så mycket kvinnor som drabbas än män.

Ledgångsreumatism är en inflammatorisk ledsjukdom, ska se om jag kan försöka förklara bättre. Varje led har ledkapslar som är byggd av bindväv, som håller ihop hela leden och gör det lättare och smidigare att röra. Insidan av ledkapseln är klädd av ledhinnan som sen bildar ledvätska och ledvätskan smörjer lederna. Ledvätskan ger brosket syre och näringsämnen.

När leden eller ledkapseln blir inflammerad påverkar den rörligheten i leden på olika sätt. men när ledkapseln blir inflammerad får man ont och det blir svårt att röra på sig och man är stel. I ledkapseln finns det på vissa ställen kraftigare ledband tex som håller ihop leden och stabiliserar den.

När en stor mängd vita blodkroppar från immunsystemet samlas i leder eller senor blir de inflammerade. Inflammationen gör att leden blir vätskefylld, svullen, öm och varm. Inflammationen börjar i ledkapselns vävnad, ifall inflammationen är på under en längre period kan den skada olika delar i och kring leden som ledbrosk, ben, senor och ledband. Rörligheten i leden försämras och leden kan ibland bli felställd.

Fortsättning följer…

~ av micorazoon på 15 december 2010.

Kommentera

 
