Röntgen och kontrast medel

Jag måste ju berätta om dom i röntgen. Hade ju mycket problem med dom så kallade ”finnarna” i benen och kom ut var, vilket man fortfarande inte vet för dom undersökte ju fan aldrig!! Och det ska man göra och speciellt viktigt när man har så mycket skrot i kroppen.. hehe 🙂 ja, skrot.. a.k.a proteser 😉 För det är INTE bra om det skulle gå så långt att det går i protesen. Hmm.. hur  ska jag förklara? För ni undrar säkert hur det är möjligt?

Jo, det är så att det bildar en typ av hinna runt protesen och allt, vilket man inte kan få bort så lätt. Så då får man i stort sett operera bort protesen och få en ny, då får man bort infektionen. Därför är det viktigt att inte vara sjuk för länge, utan att få antibiotika. Därför är det viktigt att det tas på allvar, blir så arg när läkarna inte gör något åt dom så kallade ”finnarna”. Dom fick ju höra det också av min ortoped i Lund att så får det inte vara! Men i alla fall, så efter ca 4 månader efter att har inte haft såna i benen så får jag tid till DT röngen för vänster benet och då ska dom även ge kontrast medel för att se bättre.

Var på röntgen för ca 1,5 vecka sen. Ringde till röntgen om  dom kunde passa på och ta DT på handleden med, för handkirurgen ville ha DT röntgen. Men ursäkta uttrycket så svarar en kärring som säger ”nej, det går inte se du” varför inte frågar jag? ”nej, det går inte se du” hon använde en bitchig röst och otrevlig som fan och ordet ”se du” hade hon i ALLA meningar! Då är det inte så mycket jag kan göra mer än gå dit då jag hade tid. Sen har jag i väldigt god tid berättat till dom att förbereda med narkosläkare för är svår stucken.

Kommer till röntgen och är inne i salen så säger dom, vi tänkte passa på och ta röntgen även på din handled för såg att det hade kommit in en remiss om det. Står och stirrar och sa att va? Berättade att hade ringt och bett om det osv. Det visste hon inget, men hon sa att vi passar på och tar dom med.. skit bra 🙂 Men nu har det verkligen varit så alla gånger att när jag kommer dit så har dom ändrat en massa.. så tänk om jag skulle ha haft tid och passa? Jaja.. men fick som jag ville 😛

Sen ska ju hon sticka en kanyl och hade inte kontaktat narkosen :S Efter mycket om och men så stack hon… aj.. kände att ok, där missade hon den kärlen. Det var ju så, då får hon söka igen.. tar skit länge och man såg hur nervös hon var och då går det inte så bra oftast. Efter en evighet så sticker hon med en barnkanyl.. och aj.. missade igen kände jag och så var det. Hade förklarat grundligt hur mina blodkärl ser ut och fungerar. Bad henne när hon tänkte sticka igen att nej, ring narkosen. När narkosläkaren kom lyckades hon direkt.. da daaa.. kan man inte bara ha gjort det direkt när jag förvarnat dom innan??

Får sen kontrast medel och hon gav en riktigt stor dos och har aldrig fått så mycket innan och aldrig varit dålig av det heller. Men jävlar som jag var.. mådde rätt utsagt skit!! Skaka, kallsvettades, yr, illamående, konstig.. som dåsig och det var hemskt. Drack en hel del vatten för att gå ofta på toa och få bort skiten ur kroppen.. men som sagt fick så mycket så det spelade ingen roll. Fick äta illamående tabletter och försöka vila och sova.. var riktigt dålig och så var det nästa dag med.  Kunde inte alls stiga upp från sängen, så dålig blev jag.. men visste ju varför och fortsatte att dricka vatten. Typiskt så var ju röntgen på alla hjärtans dag.. men på onsdag mådde jag som vanligt igen 🙂

Ingen bra erfarenhet av linkans röntgen kan jag ju säga. Kanske skicka dom tillbaka till skolan och lära sig allt på nytt?? Och lära sig vara trevliga mot folk. Är det så svårt?

~ av micorazoon på 20 februari 2011.

Kommentera

 
