Operationen..

Ringde till mamma vid klockan 12.30 tiden att ok mamma, nu åker jag upp till operationen. Ville ringa och säga det till mamma, brukar göra det alltid. Vet hur orolig mamma är varje gång det är operation. Sen var det dags och när jag kom upp så fick jag åka in direkt till slussen.

Vet inte om ni vet vad det är? Det är ett rum var man flyttar patienten över till operations britsen. Narkos sköterskorna är där och tar hand om en helt enkelt. Efter det går man in till operations salen och många får ju lugnande innan man åker upp just för många är nervösa inför operationen. Men jag tar inte lugnande för gillar inte det och då har man ingen kontroll. Vilket jag måste ha 🙂

Åkte in till operations salen och alla presenterade sig, vilket var ca 10 pers i alla fall om inte fler. Dom kopplade mig i olika aparater för att ha koll på mig på alla sätt, mitt blodtryck, puls och allt. Sen så var det dags att göra något jag är livrädd för, det är att bli intuberad när jag är vaken och då gör man det via näsan.

Började då med att ville få lugnande så mycket som möjligt för att gillar verkligen inte den biten alls! Efter det börjar man bedöva en av näsborren och halsen/svalgen och sen bedövar man igen näsan och halsen/svalgen igen. Att deg är helt säkert bedövad. Sen sätter dom en plupp på den andra näsborren för att få syrgas. Efter det ger dom lugnande och sömnmedel för att inte komma ihåg något för som sagt det är obehagligt. Sen sover jag gott 😉 Fick Jan som narkosläkare som jag har haft nästan varje gång jag blivit opererad. Han vet exakt hur jag fungerar och vill ha det och det är skönt.

Att man måste göra som jag vill så fungerar allt jätte bra och ingen bråk från min sida 😉 Han är verkligen duktig och behöver aldrig ta om allt för han vet.

~ av micorazoon på 30 maj 2011.

Kommentera

 
