Komma igång efter operationen..

Det är väldigt viktigt efter operationen med att komma igång med träningen. Hur fort man kommer igång beror vad man har opererat. Men höft operation tex så ska man upp dagen efter och stå samt försöka ta några steg i alla fall. Men man har så ont att det är väldigt svårt att gå långt.

Dagen efter operatioen var jag uppe på benen med sjukgymnasten och 1-2 sköterskor just för att man har ont och man vet inte hur benen klarar av att stå på benen. Men jag gick ca 2 meter max, vilket är rätt bra för första dagen 🙂 Man går ju självklart men en gåbord. Efter att jag var uppe och gick så tränade jag även på böja och sträcka på höften.

Sjukgymnasten tyckte att jag var riktigt duktig och att jag kunde röra på benet så fort såpass bra. Det var skönt att höra 🙂 Men har alltid haft väldigt rörliga leder fast jag har ledgångsreumatism. Annars var det fortfarande en massa kontroller på blodtrycket, pulsen och fick antibiotika dropp och kortison bla.

Snacka vad ont jag hade i höften och hela höger skinka med och vissa av er funderar säkert att varför jag hade/har ont i skinkan med när jag opererat höften??

Ska försöka förklara på någorlunda sätt, men tänkte att ska ta och fixa röntgen bilden att ni kan se hur det ser ut. Det var ju så att min höftprotes hade ju lossnat uppe vid kupan (som en ledkapsel typ, men som är av hård plast). Ni vet bäckenet och skålen där var sen höften kulan är i? Det är där kupan är och den hade lossnat såpass att den hade ”slipat” bäcken kupat och då hade kupan flyttat på sig mot utkanten och uppåt.

Vilket inte är konstigt att haft så ont och tur att hela skiten inte har lossnat istället. Vad man då fick göra var att öppna en hel del och laga till bäckenet typ och i bäcken skålet satte man en kupa av titan som är ca 3mm tjock skål. Den fick dom sätta fast med två skruvar som är borrat i bäckenet. Sen satte man cement ca 2mm i skålen och efter det satte man hård plast kupan på plats som är lite större i storleken än den förra.

Efter det sågar man av höft kulan som är av titan och fick en ny kula som var också lite större än den förra. Varför jag hade/har ont i skinkan är just för att man har fått dra en hel del på musklerna osv när man har fått sätta skruvarna. Därför har jag mer ont än innan.

Hoppas ni förstod min förklaring av allt. Rätt svårt att försöka förklara. Förstod ni hur jag menar? Om ni har frågor så kom ihåg att det är bara att fråga på 🙂 Svarar mer än gärna. Var inte blyga att fråga.

~ av micorazoon på 06 juni 2011.

Kommentera

 
