Hur lever dom??

När jag hade min födelsedag och  när vi firade den så fick  jag bl.a. en blomma av Jenny, en gerbera och det är faktiskt en av dom få blommorna som jag lyckas alltid döda *knack knack knack*. Det verkar som jag har gjort det igen, tycker själv i alla fall att det är en svår blomma.

Är det någon som är bra med gerbera blommor som kan ge råd hur man gör? För vad jag vet så ska den inte vara i direkt sol och behöver inte mycket vatten så den ska inte vattnas ofta. Stämmer det? Den var fin när jag fick den, fast den  började hänga rätt fort redan då :S

~ av micorazoon på 16 augusti 2011.

2 svar to “Hur lever dom??”

  1. En gerbera behöver ha det luftigt och ljus men dock ej i direkt soljus. Trivs ej under 15 plusgarder. Jorden ska varken vara torr eller blött Trivs bäst när jorden är lätt fuktig. Så vattna den lite lite men ofta. Tar gärne emot en skvätt näring lite då och då. Vill du förska få den överleva vintern ska den stå svalt och mörkt och sen när våren kommer får du väka den till liv igen med lite näring. Har du tur så blommar den igen. Gerbera är en växt som renar luften
    Nickar blomman kan du stötta upp den med lite ståltråd som du snurrar runt stjälken. De är så tunga i blomman så orkar inte alltid stå så länge själv.

    Lycka till 🙂

    • Om blomman har som vissnat och ser död ut för mig i alla fall är det bara slänga den då eller finns det möjlighet att väcka den till liv? Först hade jag den i sovrumsfönstret men blev ledsen så flyttade den till vardagsrummet, så att den inte fick solljus på och lät den vara fuktig men ändå har jag misslyckats :S
      Tack så mycket för hjälpen! 🙂

Kommentera

 
