Hur man tvättar penslar?

Har tvättat alla smink penslar nu, snacka vad skönt det är för dom är ju så mjuka och härliga igen. Flera av mina vänner och bekanta har frågat mig bl.a. att hur man tvättar sminkborsten och hur jag gör?

Tänkte att då kan jag ju ta och skriva det här med, ifall det än någon som undrar. Men det beror ju vad man har för borstar, om  det är syntet eller om det är äkta hår. Tycker det är väldigt viktigt vad det är för något jag använder och till vad. För annars förstör man borsten.

Om man använder concealer, foundation, eyeliner, läppensel så använder man syntetpenslar. Om du inte vet vilket man ska använda till vilket så allt som är tex. kletigt som concealer, då använder man syntet isåfall.

Till alla torra  som tex. ögonskuggor och puder, då använder man äkta hår. Rekommenderar att lägg fast lite mer pengar för att köpa ordentliga penslar, det är helt klart  värt det och det är stor skillnad på penslar. När jag köper nya penslar tex. då lägger jag pengar på det för att dom håller ju mycket bättre med och speciellt om du tar rätt hand om dom.

När du tvättar syntetpenslarna så använder man diskmedel och rengör väldigt noga, bort med alla bakterier och fettet, syntet ska man egentligen tvätta varje dag efter att man använt det. Äkta hårs penslar tvättar man med schampo som du använder själv och ett par gånger kanske så sätter du även balsam i dom och sköljer noga.

När du tvättat dom så lägg dom plant fast mot en handduk, för om du ställer upp penslarna så rinner vattnet och förstör penseln. Äkta hår penslar behöver man egentligen inte tvätta mer än ett par gånger i veckan. Men om du sminkar även andra så skulle jag rekommendera att tvätta isåfall efteråt.

~ av micorazoon på 02 september 2011.

Kommentera

 
